Door AI gemaakt digitaal slaapverhaal: even goed als prentenboek?
Wie de nieuwste kinderpyjama van HEMA koopt, krijgt een extraatje aangeboden: een door AI gemaakt, gepersonaliseerd slaapverhaaltje. Het moet ouders en kinderen motiveren om de dag vaker af te sluiten met een voorleesverhaal. Is zo'n digitaal AI-verhaal zonder plaatjes even goed als voorlezen uit een fysiek prentenboek?
Bij de nieuwe kinderpyjama's van HEMA zit een QR-code. Als je die scant, opent er een tool op je telefoon of tablet. Je moet vervolgens drie vragen beantwoorden: wie speelt de hoofdrol, wat is het onderwerp en waar speelt het verhaal zich af? Daarna rolt er een kort, door AI gegenereerd verhaal uit. Dit kun je zo vaak herhalen als je maar wilt door steeds opnieuw de QR-code te scannen. Illustraties zitten er niet bij.
HEMA hoopt ouders en kinderen hiermee te enthousiasmeren om meer verhalen te lezen. ‘Het is een belangrijk ritueel in het leven van kinderen’, zegt woordvoerder Claudia Metz. ‘Veel kinderen kijken ernaar uit. Dankzij AI zijn deze verhaaltjes ook nog eens heel persoonlijk. Hopelijk kunnen kindjes nog beter slapen nadat ze hun eigen droom horen terugkomen in het verhaal.’
Nut van voorlezen
Voorlezen voor het slapengaan is een mooi moment, vertelt pedagoog Marijke Bos van Stichting Lezen. ‘Het is niet alleen plezierig, maar ook goed voor de taalontwikkeling. Het is een goede voorbereiding op het echte lezen. Als een kind het als prettig ervaart, is dat bevorderlijk voor het moment dat het moet gaan leren lezen op de basisschool. De prestaties van een kind zijn hoger als het veel is voorgelezen vroeger.’
Ook is het goed voor het inlevingsvermogen van kinderen, doordat ze in aanraking komen met andere werelden. Een gepersonaliseerd verhaal werkt in dat opzicht minder goed. ‘Het is misschien leuk als je jezelf herkent in een verhaal, maar het is ook juist heel goed voor een kind om zijn of haar eigen belevingswereld uit te gaan. Als het kind in een dorp woont en het komt nooit in de stad, is het bijvoorbeeld goed om in een fysiek prentenboek een tram te zien. Zo leert een kind nieuwe dingen. Stel, je leest alleen maar dit soort kleine HEMA-verhaaltjes voor, dan mist een kind wel wat.’
Digitaal vs. fysiek
Het is niet de eerste digitale voorleesvariant die er is, weet de pedagoog. ‘Er zijn bijvoorbeeld kinderopvanginstellingen die gebruik maken van digitale prentenboeken. Dat kan goed werken. Maar die hebben ook veel illustraties. Beeld is belangrijk om het verhaal te verduidelijken. Ik kan me niet voorstellen dat je je kind alleen maar korte verhaaltjes wil voorlezen zoals die van HEMA, zonder plaatjes erbij. Maar het kan een leuk extraatje zijn.’